Jobbgaranti och Avstamp för ungdomar?

Idag var min första dag på Arbetsförmedlingen. Blev kallad till något informationsmöte om hur man skaffar ett jobb.
Jag vill inte låta pessimistisk men vad sjutton är det för trams egentligen? Man sitter och lyssnar på två tanter som berättar hur jag ska skaffa mig ett jobb. Ja, det låter bra.. inte sant? Men händer det någonting då? Det är frågan.
Iaf, satt mig på mötet, hörde en massa regler om a-kassa och olika namn för bidrag om man inte stämplade. Många utav ungdomarna som var där var under 20 år, vilket innebär att dom praktiskt taget inte har rätt till någonting som AMS erbjuder. Om jag skulle vilja sätta mig på en yrkesutbildning, ja då måste jag fylla 25 år. Vill jag starta eget, JA då måste jag också vara över 25 år, för att få någon hjälp i överhuvudtaget. Började kännas rätt meningslöst att vara där.
Jag söker jobb, vill arbeta, absolut, ingen tvekan! MEN! Mitt problem är: Jag har sommarjobb redan, åker och jobbar i England i slutet på sommaren. Vem vill anställa mig i några månader bara. Om jag nu skulle få detta jobb jag söker, förhoppningsvis inkluderar det sommarjobb också. När jag sen ska till England, ja då måste jag säga upp mig. Vilket innebär en massa massa krångel med A-kassan. = Jag får ingen ersättning den tiden jag är arbetslös. Och enligt Arbetsförmedlingen måste jag söka jobb nu, alla jobb tydligen. Spelar ingen roll vart i landet det ligger. Så, jag kanske blir inneboende hos någon söt liten Samer, äter knäckemackor med messmör och käkar torkat renkött till middag. Låter inte dumt. Men vad ska jag jobba med då? Hacka is? Bryta istappar ur pensionärers näsor? Byta "dubbdäck" på rullstolar? Eller köra ut pizzor med spark?
Deprimerande är det iaf. Nog pratat om jobb.

Marielle kom igår, sov över hos mig. Fick lite godis. Jippi! Har ju börjat med min svält-diet nu. Magen har redan försvunnit. Nu är det resten kvar. Har ju gått ner allt från graviditeten+lite till men mer ska bort. Just nu så hjälper jag mamma att klä sig snyggt. Hon ska bli avtackad för sandvikens kommun.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hahaha, du är för jävla skön alltså! :D

2009-02-07 @ 15:59:07
URL: http://johannaheinola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0